Wednesday, October 29, 2008

Sejarah baru bermula....

Hari ni, Khamis 30/10/2008 genap 4 hari aku di Dubai, United Arab Emirates (UAE)....Mcm tak pecaya pun ada, mcm kat awang-awangan pun ada...

Tanggal 27 Oktober 2008 pasti detik bersejarah dalam hidup aku... yela, tak macam orang lain, pernah study abroad, mungkin dah biasa jugak working oversea...tp aku first time, tak penah blaja oversea pun, tau2 terus nk keje kt negara orang...

Preparation aku biasa2 aje... 11.00 mlm gerak dari rumah No.8, PUJ 7/9 ke KLIA... ramai gak yg pegi anta aku...rasa mcm nk pegi naik Haji plak.. Mak, Lilik, Solehah dan anak-anak, Aran datang dari Johor, Mie, Abah & Amzar datang dari Pasir Mas, Niza, Abe Gee, mmg confirm ada sebab dekat.... sampai kat KLIA lebih kurang pkl 11.50 mlm, Abg Sidik, Kakak dgn Afham pun ada gak... terharu plak rasanya...

Aku dengan isteri tersayang, pg check-in kat kaunter Qatar Airways... aku naik QR 0625... terkezut plak Customer Service MAS bgtau beg+kotak2 yg aku bawak terlebih 25kg... perhh.... kalu nk bawak gak kena pakai kargo sebab charge dia baru RM45/kg....kira2 pun dekat RM 1,300 gak.... kalu nk bawak dalam luggage lagi gile charge dia....RM 79/kg.... pikir punya pikir, bincang punya bincang, kitaorang bukak balik kotak2 yg ada isi buku2 dan dokumen kerja, ubat2, toiletteries masuk mana yg muat dalam beg baju.... kotak makanan pun sama..bukak ambik yg ptg2 jerk.... terutamanya kuih raya kegemaran aku, Mama Kerries..haha...

Akhirnya selamatlah Rm 1,300 aku dan wife....dapat gak bawak mana yg ptg.... kotak makanan yg penuh Maggi dan kerepek2 bawak balik umah semula...nnt wife aku pos kemudian kot...

Tepat jam 1.30 pagi, aku dah kena boarding.... dengan syahdunya pemergianku ke escalator diiringi semua ahli keluarga yg datang malam tuh... samapai kat boarding area antara saat2 paling sedih dalam hidup aku, terpaksa meninggalkan sementara isteri dan anak2 wat sementara utk mencari rezeki di negara orang.... masa salam dgn mak, mak mertua dan lain2 tak berapa sgt, tp time nk cium dan tgk muka anak dan isteri.... perhh..... tak dapat lagi tahan

air mata yg mengalir deras.....dan akhirnya aku pun mencatat satu SEJARAH BARU DALAM HIDUP AKU... berkelana di negara orang.....

Perjalanan ke Doha, Qatar ambik masa 7 jam 5 minit..... best gak naik Qatar Airways (Airbus)... besar giler.... ada 8 rows, setiap seat ada screen yg buleh tgk Movie, maklumat ttg penerbangan dan lain2 lg....mcm jakun la plak aku.... sblm nih naik MAS dgn Air Asia jerk......

Tepat jam 5.30 pg waktu Qatar, aku smpi kat Doha International Airport.... gelabah dan berdebar gak..... tp aku beranikan diri jerk.... sampai kat Imigresen aku terus tanya kt mana Prayer Room... alhamdulillah Musolla nya besar dan selesa.... habis solat Subuh, aku pusing2, jalan2 keliling Airport, tp takleh kuar dari kawasan menunggu utk Transit Passenger... lama gile nk tunggu kul 1p.m. Tgh jalan2 aku jmpe orang Malaysia, Suhaimi nama dia... dia nih Telecommunication Engineer, keje kat Syria... ok gakla ada jmpe org Malaysia... sembang2 dalam setengah jam dgn Suhaimi nih, kitaorang pakat pg cari Phone Card sbb masing2 nk telepn wife dan family msg2... pg kat A&W ada jual kad Q-Tel... tp bapak mahal gile....kad dia 50 Qatar dirham, convert duit Msia RM 62.50 kena byr kt dia....

Alhamdulillah, smpt la call isteri tersayang.... lepaslah sedikit resah dan gelisah.... Tepat kul 8.30 kitaorang pakat nk gi breakfast...b/fast free jer sbb kitaorg Transit passenger...tnjuk tiket flight dapat la voucher b/fast.... tgh nk pg b/fast jmpe sorang lg orang Msia, Ibrahim nama dia...dia nih CEO sykt IT.... tgh tnggu flight ke Italy....pg jalan2 dgn kawan2 dia... best gak ladpt smbang dgn orang2 Msia... Office dia kt Msia kat Equine Park lak tuh....dkt gile dengan umah....
Tepat kul 12.10 aku dh kena boarding..... Doha ke Dubai tak lama, dalam 45 minit jer rupanya...kalu kt Msia mcm KLIA ke Kelantan laa.... Cuma satu yg kelakar kat Doha Airport, bila turun flight kena naik bas pg ke Terminal, mcm Air Asia daaa....

Sampai Dubai, lepas Imigresen, terus ada orang tunggu kat luar Dubai International Airport (aku kena tunjuk signboard). Aku terus tanya kt driver tu mcmana nk dapatkan sim card sini. Aku beli line DU... kat sini ada 2 jer telecommunication company, DU dengan ETISALAT....
Dapat sim card aku terus sms kat isteri tersayang.... bagusnya kat sini, bila masuk jer sim card dia terus installkan everything, MMS setting, GPRS setting, malah TV card setting pun ada...tp aku tak penah lg tgk tv kat hp aku... cerita Arab je, boring gak.....
Driver tu bawak ku pg Staff Camp.... staff camp nih kena dok ramai2.....tp alhamdulillah aku dok 2 org satu bilik... dengan Engineer dari Msia gak....dan room mate aku Elect Eng gak... orang Kedah..... Smpi bilik aku kemas2 skit, solat dan lps tu round2 kawasan.....camp nih ada provide sume, washing mashine, dryer, ada kantin....tp yg tak bestnya kena kongsi ramai2 dgn org Filipina (diaorg majoriti kt sini), India, Turkey dll....

Esoknya, aku dh start pg keje. Kena pg Union Square, Head Office compny aku keje nih...Patut ada safety induction....tp sampi office tu ambik passport dgn visa jer, pastu dia suruh balik sbb safety induction tangguh esok.....

Aku kena hantar balik camp...smpi camp aku rasa kena beli barang2 keperluan skit.... tanya kat safety guard mcmana nk ke shopping mall terdekat.... dia bg aku no tel public car utk pegi ke Deira City Centre.... driver sampai aku pun kesana.... kena bayar AED 50 (lebih kurang RM 50 gakla) dengan jarak lebih kurang 30km..... kira mahal gak....sini mmg sumer mahal pun...kebanyakannya double atau triple dr harga kt Msia...

Kt City Centre, aku beli la brg2 mcm gayung kecik, pinggan, sudu+garpu, bekas utk makan kt office dll.... tak lupa beli stok Maggi... Maggi ni buatan Msia gak rupenyaa.... sama la dgn Ali Tea, Ali Cafe, MILO 3 in 1......

Dalam kul 4.30pm, aku call driver sama utk hantar aku balik camp.... siap kemas, dalam kul 5.40 pm dahpun masuk Maghrib.... sini Subuh kul 5.05 am, Zuhur 12.00 p.m, Asar 3.16pm, Isya' 6.50pm..... Kul 6 petang dah start gelap...... Pkl 6 pg plak dah terang benderang....


Hari kedua kt Dubai....
Kena pg HQ skali lg sbb ada Safety Induction.... lepas safety induction br boleh dapat ID card, dan Personal Protective Equip (PPE)....

Selesai induction, aku kena hantar kat site aku kat Al-Qusais..... aku kena jaga Depot construction....

Best skit dah sampai site, dia provide aku 1 computer + internet connection.... boleh la aku berblogging dan email family dan kawan2, bertukat khabar berita....


Okla...stakat nih dulu catatan....sambung lagi.....



Gambar2 kat area Doha
1) Doha International Airport







Sambungan dalam post seterusnya........gambar2 di Dubai........

2 comments:

saya said...

semalam nani crite kat mak, nani baca news dari blog abg. mak suruh tulis mam ni... " mak pesan, kalau nak jalan-jalan jangan sorang-sorang, kalau nak lintas jalan pun jangan sorang-sorang. Lintas ramai-ramai. BAik-baik duduk tempat orang, hair kan kadang-kadang tu brani sangat. jangan lupe sembahyang, baca quran, ye sabar kat tempat orang. susah-susah dulu, senang kedian...nani doakan hair tu pergi cari rezeki... Ni semua mak pesan suruh tulis kat blog abg ni.

Zuhair Hasan said...

hmm... terima kasih...
Insya Allah abg ingat pesan Mak dan Nani gak....